"Jika Aku Bukan Pagi Untuk Mu"


walau gulita malam ini membekam

cercah hingga benar benar sirna

dan tiada celah lagi untuk aku memandang

aksara ku laksana lentera yang hinggap di antara bintang

menggantung di ubun ubun malam

mengisi sunyi yang kian menjalar

memenuhi sudut ruang malam



bila itu adalah duka,,,,

maka embun itu adalah air mata

yang akan membuka cahaya untuk mu

mengundang kehangatan untuk menyelimuti pagi mu

tangis ku pun bukan lah dendam,,seorang pecundang

pengecut yang slalu bersembunyi di balik kegelapan



tangis ku adalah sebuah kesungguhan,,,,

kasih yang tereja menjadi doa

isak yang menjelma menjadi sajak



adalah udara dimana bait ini aku pahat

yang kembara nya tiada letih oleh masa

yang ada nya tiada pernah lelah,,,,

walau waktu slalu membuat nya terlupa

tercampak seolah tak bertuah



adalah udara,,,,,

dimana di setiap helai nya ku titip kan rasa ini

membelai mu dengan segeanap kelembutan

menjaga mu dari kerontang

menyuguhkan mu segenap keteduhan

saat bengis nya hari merajam terik

mengkoyak binar ranum kelembutan mu



adalah udara,,,,,,

dimana di setiap lembar yang tak pernah mampu untuk kau lihat

ada bait bait kalam suci

permohonan dari sebuah hati yang bagi mu tak pernah tiada arti

cinta,,,,,

jika sajak ku kau penggal sebelum pagi

di antara gelap yang mengulum sunyi malam ini

dan jika aku harus menangis malam ini

aku pun akan menangis,,,,,,

meluah kan duka ini pada kepak kepak malam

biar kan terbawa dan diam tercena sepi

dan akan tetap diam,,,,,

hingga aku kembali melihat mu tersenyum

di beranda pagi bercengkerama dengan sinaran

dan air mata ku pun akan membentuk pelangi

menaungi senja mu,,,,,,

untuk kau genggam dalam bahagiamu

tanpa tiada lagi cerita

tentang aku dalam detik mu



aku bukan lah kenangan mu

aku bukan lah waktu yang seharus nya tercatat

di antara ribuan keindahan cerita diary hati mu

aku hanya lah segenggam rasa,,,,,

yang sedari dulu slalu memuja mu

dalam selatar rindu tiada kesudahan



kepak kan sayap mu sayang,,,,,

aku yang burai bersama udara

akan salalu bersamamu

dengan segenap doa doa

untuk mu dan semua tentang kamu

0 comments:

Post a Comment

mari bersapa